Wat is Osteopathie?

Osteopathie is een vorm van manuele geneeskunde, die zich richt op het ondersteunen van het zelfgenezende vermogen van bindweefsel. De osteopaat onderzoekt bewegingsmogelijkheden in alle weefsels. Zo onderzoekt hij het bewegingsapparaat (gevormd door botten, spieren pezen, gewrichten, wervels etc.), het orgaansysteem ( de inwendige organen met hun bloedvaten, lymfen, zenuwen en de verbinding naar o.a. de wervels) en het gehele centrale zenuwstelsel (de schedel en de wervelkolom, met daarin de hersenvliezen en het hersenvocht). Een Osteopaat gebruikt in zijn behandeling verschillende manuele technieken waaronder: manipulatie van gewrichten, mobilisatie, spiertechnieken, massage, ontspanningstechnieken (bindweefsel / ademhaling), oefeningen etc..

De Osteopathie heeft 3 belangrijke uitgangspunten:

1. De mens is een biologische eenheid, het is een ondeelbaar psycho/ socio / somatisch systeem
  2. De structuur en de functie van het weefsel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
  3. De mens is continu op zoek naar een gezond evenwicht, binnen de grenzen van dit evenwicht is de mens in staat zichzelf te genezen.

Verkeerde voeding of houding, trauma’s fysiek of emotioneel, overbelasting door werk of sport zijn slechts een aantal voorbeelden die de grenzen van ons evenwicht kunnen overschrijden Enkele voorbeelden van klachten en ziekten waar osteopatische technieken kunnen helpen:

Bewegingsapparaat:
Pijn en bewegingsbeperking na ongeval (acuut of chronisch), littekenweefsel na operatie of ontsteking, oedeem, overbelasting, rug/ nek/ schouderklachten, zware armen en/of benen, carpaal tunnelsyndroom, houdingsproblemen, tenniselleboog, kaakklachten, zwangerschaps gerelateerde gewrichtsklachten
Orgaansystemen:
Chronische buikpijn, littekenweefsel (verklevingen), spastische darm, obstipatie, maag en verteringsklachten, menopauzale- en menstruatieklachten, chronische blaasonsteking
Centraal zenuwstelsel:
Whiplash, hoofdpijn, oorsuizen (tinnitus), chronische pijn, duizeligheid, chronische vermoeidheid, terugkerende oor/ keel/ holte ontstekingen
Specifieke klachten bij kinderen en baby’s waar osteopaten mee werken:
Huilbaby’s (overstrekken, onrust, slecht slapen, matig drinken, voorkeurshouding), terugkerende oor en holte ontstekingen, buikpijn, leer- en concentratieproblemen
go to top