Zin en onzin over afvallen (1)

Onderstaande tekst is een samenvatting van een artikel van Melchior Meijer (wetenschapsjournalist) naar aanleiding van het boek “good calories, bad calories” van Gary Taubes.

Toevallig twee van mijn favoriete schrijvers/journalisten. Het volledige artikel en de daaruit vloeiende discussie is wat lang voor één post en komt daarom in een vierluik (lichte leeskost voor de vakantie periode).

Zin en onzin over afvallen

Niet waar:
Wie veel beweegt, valt automatisch af.
Dikke mensen eten te veel en bewegen te weinig.
Mensen worden dik omdat ze te weinig bewegen (ze zijn lui).
Wie minder eet, verliest automatisch vetweefsel.
Vetarm eten leidt tot gewichtsverlies en een gezond cholesterolprofiel.
Waar:
Wie veel beweegt, krijgt honger en behoudt ongeveer hetzelfde gewicht.
Te veel eten en te weinig bewegen (lethargie) zijn gevolgen van dezelfde afwijking die overgewicht veroorzaakt
Dikke mensen maken zonder uitzondering te veel insuline, in reactie op geraffineerde koolhydraten.
Te veel insuline sluist alle energie naar de vetreserves en houdt het daar.
Iemand die erg dik is, kan zijn vetreserves niet aanspreken. Hij is dik, maar zijn organen verhongeren.
Iemand die erg dik is, valt af als hij zorgt dat zijn lichaam minder insuline maakt.
Iemand die erg dik is, krijgt direct meer energie als hij zorgt dat zijn lichaam minder insuline maakt. Het vet verlaat de vetcellen om te worden verbrand.
Vetarm eten stimuleert gewichtstoename en leidt tot een ongezond cholesterolprofiel

Tip: Heb je overgewicht, zorg dan dat je lichaam minder insuline aanmaakt, door minder suiker en geraffineerde koolhydraten te eten. Je krijgt dan vanzelf zin om te gaan bewegen en zult profiteren van de talloze gezondheidseffecten die bewegen biedt

  1. “Het overgewichtprobleem is in essentie een insulineprobleem,” zegt Dr George Cahill van Harvard, arts en expert op het gebied van insuline. “De bekendste functie van het hormoon insuline is bloedsuikerregulatie, maar het doet veel meer. Het is ook de grote dirigent van de vetopslag. Je kunt alleen vet opslaan als er veel van het hormoon insuline in je bloed circuleert. Insuline is een ‘pakhuishormoon’. Je hebt heel kleine beetjes insuline nodig, maar als je voortdurend meelproducten en suiker eet, of suiker drínkt in de vorm van frisdrank, pompt je alvleesklier voortdurend insuline in de bloedbaan. Dat is niet gezond. Een van de onvermijdelijke gevolgen is abnormale gewichtstoename. Al die insuline zet de sluisdeuren naar de vetcellen in één richting open. Het vet kan erin, maar er niet meer uit.”
  2. Ronald Krauss van de Berkeley Universiteit. Die zei: “Pasta, rijst, koek, brood, gebak, suiker, dát zijn de items die voor een gevaarlijk cholesterolprofiel zorgen. En die zeer waarschijnlijk overgewicht, diabetes en hartziekten veroorzaken. Dat is zo klaar als een klontje. Ik mag dat gerust constateren in wetenschappelijke artikelen die niemand leest, maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om het in het openbaar te zeggen. Wetenschappers kunnen niet openlijk zeggen waar het op staat. Namelijk dat mensen minder geraffineerde koolhydraten en vooral minder suiker moeten eten om hun risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten te verkleinen. Als ze dat doen, liggen ze er uit.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

go to top