Het dieet verleden tijd met het verleden tijd dieet (3)

Deel drie van deze oer blog! Hoe kun je met wat aanpassingen je eigen dieet wat meer oerkracht geven, zonder daarvoor gelijk op mamoetjacht te gaan? Er zijn veel boeken en websites over te raadplegen, maar als start is de onderstaande link een mooi begin. https://www.hetpaleodieet.nl/ Verder is via de volgende link een videoboodschap te zien van Hoogleraar Pathofysiologie (Universiteit Groningen), muskietoervoeding.

In mijn opinie is het van de zotte dat huidige gezondheidsadviezen soms zo drastisch afwijken van paleologica (net verzonnen dit woord), aangezien ze bij het voedingscentrum geen antwoord meer geven op mijn vragen (kan ik me best voorstellen, hoewel ik altijd heel netjes blijf) ga ik hier het volgende voorbeeld daarvan geven.

Paleolithische levensstijl:

De mens is geëvolueerd op een omega 3 / omega 6 verhouding van: 1 staat tot 1.

Voedingscentrum:

Zonnebloemolie is een bewuste keuze! lekker over de sla of om in te bakken en te frituren of voor een sausje (mayonaise).

Zonnebloemolie = 0,2 % omega 3 (alfa-linoleenzuur) en 69 % omega 6 = verhouding van 1 staat tot 354 2 theelepels zonnebloemolie geeft genoeg omega 6 voor de hele dag, en een overschot aan omega 6 zet ons in de richting van o.a ontsteking, bloedklontering enzovoorts (dat wordt wederom een aparte blog). Zonnebloemolie is nu ongeveer 150 jaar op de markt en was in het begin voornamelijk bedoeld om zeep van te maken. Pas in een later stadium zijn fabrikanten er margarine van gaan maken (smakelijk eten) In de paleologica (paleolithische levensstijl + logisch nadenken + wetenschappelijke reconstructie van 2 ½ miljoen jaar evolutiebiologie) is zonnebloemolie de duivel verkleed in een zonnig jasje. Het zou als jager verzamelaar waarschijnlijk een maand duren voordat je genoeg zonnebloemzaden had voor een klodder mayonaise of een kuipje margarine.

Tot slot nog een aantal Paleo tips op een rijtje op verzoek van een aantal van de vaste lezers!

1) Water, water, water… ,dat staat ook al in die andere blog “zin en onzin over afvallen” , maar
water is nu eenmaal erg paleo. Veel sapcentrifuges en frisdrankfabrikanten waren er in die tijd niet.

2) Vervang de middag (ontbijt mag ook)broodmaaltijd vaak / altijd voor groenten!, groenten zijn een stuk meer paleo dan granen (deze eten we pas 10000 jaar). Voedingsvezels zitten net zo goed in groenten als in granen, In het paleolithische dieet komen granen niet of nauwelijks voor, niet alleen vanwege de vetzuursamenstelling, maar ook vanwege de aanwezigheid van gluten,lectines en fytinezuur zijn ze ongunstig voor de gezondheid i.v.m. groenten. Een maaltijdsalade is een prima optie, als basis sla (verschillende soorten) bladspinazie, witlofblad etc. aangevuld met paprika,tomaat,radijs,komkommer,noten,vis etc etc. Het kan nog fout gaan bij de dressing , wanneer we zo’n heerlijk “paleo momentje” verpesten met een emulsiesaus, zonnebloemolie of slasaus (iets op basis van zonnebloemolie), doe liever olijfolie.

3) Hoe meer een produkt bewerkt is, hoe minder paleo het is geworden, als voorbeeld nemen we even noten. Ongebrande, ongezouten noten zijn erg paleo en gezond. Gebrande (lees gefrituurd in zonnebloemolie) en gezouten noten zijn al een stuk minder paleo. We hebben een zout en omega 6 overschot in de westerse wereld, wanneer je noten bewerkt worden ze minder gezond. Hier zijn nog talloze andere voorbeelden van te geven, maar die laat ik uit tijdsoverweging even weg.

4) Biologisch vlees, vis, eieren en zuivel producten zitten dichter bij de paleo kant dan bijvoorbeeld een koe die groot is geworden op een mais / granen dieet. In de documentaire “Food Inc” is te zien hoe het wetenschappers lukt om vissen ook mais te laten eten, dit is niet iets om echt trots op te zijn. De vetzuur- eiwitsamenstelling van deze vissen veranderd waardoor het “produkt” niet vergelijkbaar is met het origineel (een vis die lichaamsbeweging krijgt en andere vissen of algen, plankton etc. eet).

Wat mij erg aantrekt aan de paleo levensstijl / wetenschap is dat:

  • Het zeer veel wetenschappelijke gebieden met elkaar combineert.
  • De basis eenvoudig en logisch is, en meestal binnen 5 minuten in een kroeg is uit te leggen (zeer belangrijk)
  • Het haalbaar is om minstens 90 % van de dagelijkse intake paleo te maken
  • De positieve effecten ervan (meer energie, minder ziek) voelbaar bij jezelf zijn en meetbaar in onderzoeken

Succes met het jagen en verzamelen!

Met vriendelijke groeten
Robert de Vos

8 reacties op “Het dieet verleden tijd met het verleden tijd dieet (3)

  1. Ok, maar veel mensen “kunnen niet zonder koolhydraten” Is er een top3 te noemen van “koolhydraten” die je beter kunt eten dan anderen? Hoe verhouden anders gezegd brood, rijst, pasta, taco’s, wraps en aardappels zich ten opzichte van elkaar? (bruin, wit, volkoren)

  2. Kijk, dit is nou werkbaar materiaal.
    Ik ben nu sinds het begin van jouw blog op mijn manier aan het paleo-en en het bevalt me goed.
    Nou moet ik wel zeggen dat ik een goed stuk (biologisch) vlees gebakken in roomboter met lekker veel verse groenten erbij vele malen lekkerder vind dan een bord pasta, dus dat helpt.
    ’s Ochtends lekker biogarde met fruit, jummie! Ik ben erg blij met dit “dieet”!
    Nou vraag ik me alleen nog af hoe de jagers/verzamelaars het deden zonder biogarde…

  3. @ Jeroen,
    Binnen de paleo-visie zijn voedingsmiddelen niet zo zeer geclassificeerd of ze “goed”of slecht zijn wanneer ze een X aantla hoeveelheid Kool/Ei/Vet bevatten, maar meer wanneer ze in de evolutie van 2tot 3 miljoen jaar passen.
    Granen vallen daar ( met veel koolhydraten) helaas buiten, uiteindelijk bevat praktisch ieder produkt koolhydraten van vis tot vlees tot fruit tot noot.
    Een paleo zal geen tekort krijgen, niemand kan zonder koolhydraten en zeker je brein niet die gaat bij een koolhydraat tekort van enkele minuten compleet uit !
    Je hart loopt op vet en je brein op “suiker” (is wat simplistich maar groetendeels waar)
    @ Cindy
    In de oertijd bestond er de biogardosaurus die door de jager/verzamelaars ….
    Ik weet niet wat een fanatieke / super paleo expert zou zeggen van melk en bepaalde melkafgeleide produkten maar rauwe melk wordt ook door huidige jager / verzamelaar volken als de Masia geconsumeerd (en deze blijven best gezond en atletisch)
    Gepasturiseerde halfvolle melk door koe gevoerd met mais is daaraantegen weer een heel ander produkt.
    Stevia…
    Dit plantje houdt de gemoederen al zeer lang bezig, eerst was het verboden en waren er bijna strengere regels aan gebonden dan soft drugs of roken.
    Maar nu is het legaal en ik geloof dat coca cola het zelfs in zn cola gaat stoppen.
    Veiligheid is in ieder geval aangetoond.
    Of het gezondheidsbevorderend is omdat het natuurlijk is kan ik niet zeggen( is wel van alles over te vinden)
    ik denk wel dat er een probleem blijft die je ook ziet bij suikervervangers: Het smaakt zoet maar vervolgens komen er geen koolhydraten in het systeem, hoe reageerd het lichaam hierop ?
    Je kan op een stevia forum (zoiets zal er vast bestaan) eens informeren naar ervaringen / recepten / etc.
    Groeten
    Robert de vos

  4. Dat je brein op suiker loopt is niet waar, tenzij je veel suiker eet. Het brein loopt veel beter op ketonen, het bijprodukt van vetverbranding. Slechts enkele hersencellen hebben geen mitochondria; die hebben glucose nodig en daar zorgt je leve voor (gluconeogenesis).

  5. Beste ,
    Bedankt voor uw rectie op mijn blog, maar ik ben het niet geheel eens met uw reactie.
    Het brein gebruikt voornamelijk glucose (of uit de voeding, of vrijgemaakt door glucogense of nieuwgevormd middels gluconeogenese) maar ketonen gebruikt het brein alleen bij afwezigheid van glucose, en ketonen zijn op de langere duur schadelijk.
    Zie onderstande link met studie over brein energie metabolisme.
    http://www.acnp.org/g4/gn401000064/ch064.html
    Numerous studies have been performed to identify molecules that could substitute for glucose as an alternative substrate for brain energy metabolism. Among the vast array of molecules tested, mannose is the only one that can sustain normal brain function in the absence of glucose (59). Mannose crosses the blood–brain barrier and in two enzymatic steps is converted to fructose-6-phosphate, a physiological intermediate of the glycolytic pathway. However, mannose is not normally present in the blood and cannot therefore be considered a physiological substrate for brain energy metabolism. Lactate and pyruvate can sustain synaptic activity in vitro (36, 55). Because of their limited permeability across the blood–brain barrier, they cannot substitute for plasma glucose to maintain brain function (43). However, if formed inside the brain parenchyma, they are useful metabolic substrates for neural cells (66). Under particular conditions, such as starvation, diabetes, or in breast-fed neonates, plasma levels of the ketone bodies acetoacetate and D-3-hydroxybutyrate increase markedly (41). Under these conditions, acetoacetate and D-3-hydroxybutyrate can be used by the brain as metabolic substrates (41).
    Heeft u wellicht een link naar een artikel of studie die uw punt onderbouwd?
    MVG
    Robert de vos

  6. Die docu van Food Inc. heb ik gezien waarover je het bij je paleo-tip 4 over hebt. Ik denk dat als lezers die docu bekijken, waarin ze korte metten maken met het imago van supermarktproducten. Dat ze daarna vanzelf paleo worden.

    1. Ja daar komen wel een aantal schrikbarende punten voorbij, ik vond het gedeelte waar wetenschapper trots waren op het feit dat ze vissen nu ook mais konden laten eten een dieptepunt.
      Met vriendelijke groeten
      Robert de vos

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

go to top