Osteopathie: buiklachten , bacteriën en posturologie

Hier In deze blog zal ik een notendop behandelen wat de bovenstaande termen met elkaar te maken hebben en hoe we die klachten benaderen bij osteopathie Rijswijk.
Een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking kampt dagelijks met buikklachten.  Dat complete scala aan onderliggende  ziektebeelden en symptomen varieert sterk in intensiteit en oorzaak.
In deze blog zitten we wat buikklachten betreft  het meest in de richting van de bekende spastische darm en de iets minder bekende term SIBO ( small intestine bacteriel overgrowth)
Geschat wordt dat 5 tot 20% van de bevolking kampt met een spastische darm ( irratable bowel syndrome = IBS niet te verwarren met inflammatoire bowel disease = ziekte van Crohn en collitis ulcerose)
Voor deze groep mensen is de diagnose vaak een lange weg van onderzoeken om verschillende dingen uit te sluiten, om vervolgens te horen te krijgen dat je er mee moet leren leven en dat er verschillende levensstijlfactoren een rol spelen.

Volgens de laatste inzichten op het gebied van spastische darm wordt er door sommige wetenschappers beweerd dat een grote groep ( 75% ) van deze mensen SIBO heeft.
Ze hebben veel teveel bacteriën in de dunne darm zitten en vaak ook nog een aantal stammen in overvloed die de verteringsfysiologie van o.a. disachariden (Suiker- Suiker molekulen) kan verstoren.
Voor meer SIBO nieuws kijk op deze uitstekende website van een dokter die al jaren symposia rondtrekt om het op de kaart te krijgen. (LINK)
Bij een normale fysiologie zitten er meer bacteriën in de dikke darm en minder in de dunne darm, bij SIBO is dat omgedraaid.
10-signs-you-have-small-intestinal-bacterial-overgrowth.


________________Bacterie intermezzo……_______________
De mens is een zoogdier en leeft innig samen met zijn bacteriën , we zijn echte symbionten.
We noemen ze liefkozend darmflora maar eigenlijk is dat een raar woord, flora verwijst naar planten.
In deze co-existentie zijn wij de gastheren, alleen gedragen wij ons niet meer als zodanig de laatste 10000 jaar.
Zonder bacteriën zijn wij er zeer slecht aan toe en visa versa, wij geven hun wat voer en onderkomen en zij regelen voor ons:
1)      Productie van vitaminen uit de B –groep o.a.  B12 maar ook vitamine K
2)      Bescherming  tegen ziektemakers ( pathogenen): hoe meer vriendelijke bacteriën hoe meer slechte er nodig zijn van buitenaf om je ziek te maken ( 80 % van je immuniteit komt uit je darmen) 
3)      Bacteriën helpen elkaar,  maar helpen elkaar ook om zeep, waardoor er een zelfonderhoudend evenwicht ontstaat
4)      De darmbacteriën helpen in het rijpen van je eigen lymfatische weefsel
5)      En last but not least , ze produceren bakken met neurotransmitters die direct of indirect heel veel fysiologische processen aansturen in je lichaam , hier een aantal als voorbeeld:
*Bifidobacterium dentium maakt gamma-aminobutyric acid (GABA)
*Spore vormende bacteriën maken serotonine en helpen lichaamseigen cellen ( ECL cellen) om meer   
serotonine te produceren ( 90 % van je serotonine zit in je darmstelsel)
*Maar ook Dopamine,  Aceytlcholine,  Norepinephrine  en Oxytocine worden door of met hulp van  
darmbacteriën geproduceerd.
Die lijst kan nog wel even doorgaan maar dat past allemaal niet in dit summiere blogje , hier nog een link voor geïnteresseerden die meer willen weten over hoe bacteriën bijvoorbeeld ons verzadigingsgevoel regelen.  

We bestaan uit +/- 100 triljard menselijke cellen , dat klinkt veel maar we hebben  nog eens 10 maal meer bacteriën bij ons.
Ze zijn met meer , zijn langer dan ons op de planeet en kunnen dingen waar onze  cellen alleen maar van kunnen dromen.
We hebben ongeveer  200 tot 1000 verschillende stammen en die zijn zorgvuldig in de loop van de evolutie afgestemd op ons. De voeding die we tot ons nemen zorgt ervoor dat de balans tussen die stammen mooi in evenwicht blijft.
Aangezien al die verschillende bacteriën verschillende trucjes kunnen,  is het belangrijk om ze allemaal te vriend te houden.
Dit was miljoenen jaren geen enkel probleem en de oorlog in ons darmsysteem ( niks maakt bacteriën beter dood dan andere bacteriën) eindigde aan het eind van dag altijd in een gelijkspel.
Totdat er wat spectaculaire voedselverandering om de hoek kwamen kijken.
1)      Start landbouwperiode ( 10000 jaar geleden) met granen ;  chemisch gezien zijn dit eigenlijk hele lange gebakken suikermoleculen.
2)      Start industriële revolutie (200 jaar geleden) met geraffineerde suiker ( 77kg per persoon per jaar) plus meer koolhydraat in de vorm van koekjes en andere “lekkernijen”
________________Einde bacterie intermezzo______________

Zo opgeteld zijn we inmiddels twee keer meer koolhydraten gaan eten in vergelijking met vroeger ( langer dan 10000 jaar geleden)
En dan ook nog eens een groot deel acellulaire koolhydraten in plaats van cellulaire (zie vorige blog voor een uitleg over dat verschil)
We weten dat bacteriën erg van suikers houden en gisten ook  (Gisten onderscheiden zich van bacteriën door het bezit van een celkern en zijn ook veel groter) , wat betreft de gisten is het voornamelijk de Candida albicans die problemen veroorzaakt.
Kom overigens niet aan bij je dokter met het verhaal “ik heb last van candida overgroei” want anno 2015 is dat volgens de Maag / Darm / Lever stichting nog steeds een onzin verhaal.
SIBO is daarentegen minder moeilijk voor ze te verteren , hier zijn al sinds 1984 artikelen over geschreven in het NTVG.

https://www.ntvg.nl/system/files/publications/1984106700001a.pdf

Ook minder moeilijk te verteren is het mechanisme hoe FODMAP’s darmklachten (PDS , SIBO) kunnen veroorzaken. dit is steeds meer in het nieuws.
Fodmap’s zijn steeds meer in het nieuws , ik vindt het jammer dat ze niet gelijk adviseren om gewoon paleo te eten , je eet dan zowel een redelijk FODMAP vrij dieet maar plukt gelijk de vruchten om de overgroei aan “verkeerde” bacteriën aan te pakken ( zie vorige blog)
Er bestaan adem testen (ook te bestellen voor de thuis liefhebbers) waarmee je met vrij grote zekerheid kan stellen of er sprake is van overgroei in de dunne darm / lactose intolerantie ( vaak gaan die samen)
Nu,  in dit verhaal voegen we de osteopaat in ( met een gezonde dosis voedingskennis) .
Ik zie wekelijks cliënten die meer dan een gezonde spanning hebben in het abdomen , dit is de regio tussen het middenrif en de bekkenbodem.
Het concentreert zich vaak in het midden en deze spanning drukt vanuit het centrum een aantal dingen uit zijn normale positie. Hier een aantal vaak voorkomende mogelijkheden:
1)      Het middenrif is gespannen en pijnlijk , de onderste ribben staan naar buiten
2)      De ronde buikspieren ( transversale) hebben minder/ weinig spanning
3)      Het bekken heeft de voorkeur om naar voren te kantelen in stand (anteversie) , dit zet meer druk op de onderste wervels en verandert geleidelijk aan de positie van de gehele wervelkolom ( zie plaatje)
Dit komt o.a. doordat de heupflexoren ( iliopsoas) door veel zitten in combinatie met spanning in de buik te veel spanning hebben ook wanneer zij zouden moeten ontspannen ( hypertone spieren)
4)      De lage onderrug is verkromt en is pijnlijk
5)      De ademhaling is vaak in de buik , de borstkas ademhaling is bij sommige een uitdaging , het borstbeen staat hoger , de gehele borstkas staat in een inademingspositie.
6)      Verschillende regio’s in het abdomen zijn drukpijnlijk , de heupheffers ( iliopsoas) zijn drukpijnlijk.
Het lichaam heeft een geniale methode om ons goed recht op te houden door een enorme coördinatie in spiergroepen en fascia ( myofasciale assen zie blog eerder hierover hoe dit werkt).
Door een juiste drukverdeling tussen borstkas- en buikdruk staan we in een mooie lijn waardoor we met maximaal comfort en met de minste inspanning in evenwicht staan.
Door 77kg aan suiker te eten per jaar + granen ( polysachariden waar we heel makkelijk zelf heel veel suiker van kunnen maken)  pompen we de boel aardig op daarbinnen.

De gevoeligheid daarvoor is bij iedereen anders en is afhankelijk van zeer veel factoren als onderliggende ziekten , operaties en medicatiegebruik ( antibiotica , maar ook maagzuurremmers veranderen de darmflora)
Een osteopaat is geen arts en stelt geen diagnoses als “u heeft een spastische darm of u heeft SIBO “
Een osteopaat behandelt ook geen “ziekten” maar probeert kort gezegd “los te maken wat los hoort te zitten” . In het bovenstaande verhaal probeer ik samen met de cliënt op de volgende wijze in te steken:
1: Zijn er triggers uit de voeding die regelmatig de buik enorm laten opzwellen ( knopen en riem los verhaal na een maaltijd) , in hoeverre beïnvloedt de buikspanning het postuur.
O.a rugspieren kunnen enorm aanspannen ( overspannen) wanneer het abdomen gespannen is.
2: Waar zitten de spieren die hypertoon ( te veel spanning) zijn waardoor het postuur zich heeft aangepast en klachten zijn ontstaan, hoe lossen we deze klachten het snelst op ( manipulaties , mobilisaties etc)
3: Hoe zorg je ervoor dat spiergroepen die hypotoon (te weinig spanning) zijn weer worden geactiveerd zodat iemand uiteindelijk beter in zijn postuur komt te staan voor langere tijd. ( postuur oefeningen)
Zodra je last hebt van chronische schouder , nek en/ of rugklachten is deze integrale aanpak een must, anders blijf je soms jaren achter de feiten aanlopen  doordat je  symptomen aan het  bestrijden bent en niet kijkt naar de kern van de oorzaak.

Sluiten we af met humor en een quiz.
Wat is het verschil tussen een hond en een mens ?

Antwoord: Honden zijn geen graneneters en worden er ziek van , voor hun is er aangepast voer waar niemand van op kijkt, mensen zijn ook geen graneneters en worden er ziek van maar aangepast voer is nog een uitzondering

2 reacties op “Osteopathie: buiklachten , bacteriën en posturologie

  1. Lastig, dat SIBO! Ik heb het al een poosje, maar ondanks een behoorlijk goed paleo dieet en bijpassende levensstijl heb ik niet het idee dat het beter wordt. Bedankt dus voor de tips. Dat wordt dan toch strenger op de FODMAPs…

  2. Beste Robert,ik weet dat FODMAPS voor mij een probleem zijn. Erg jammer. Even nog een vraag. Sibo thuisademtest .Waarr bestel ik dat ???
    Mvg
    Desiré

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

go to top